Witam szanowna grupe :)
Poszukuje jakiejkolwiek informacji o autorze, wydawnictwie, lub czymkolwiek
dotyczących ksiazki z testami z matematyki do liceum. Mialem ja w rekach
jakis czas temu, teraz niestety nie mam takiej mozliwosci :(
Jedyne co o niej wiem to to, ze na okladce jest czlowiek wpisany w okrag,
wedlug Leonarda DaVinci. Kazda pomoc bedzie bardzo doceniona :) Pozdrawiam i
z gory dziekuje :)


Wiem, że niezbyt Ci pomogę, ale może jednak... Nie jest to na pewno
zbiór wydany przez Operon ani Oficynę Edukacyjną Pazdro. Spróbuj
poszukać w google "zbiór zadań matematyka" czy coś takiego (przejrzyj
strony wydawnictw). Poza tym myślę, że najlepsza metoda to iść do jakieś
księgarni pedagogicznej czy podobnej i poszukać...


· 


| Witam szanowna grupe :)
| Poszukuje jakiejkolwiek informacji o autorze, wydawnictwie, lub
| czymkolwiek
| dotyczących ksiazki z testami z matematyki do liceum. Mialem ja w rekach
| jakis czas temu, teraz niestety nie mam takiej mozliwosci :(
| Jedyne co o niej wiem to to, ze na okladce jest czlowiek wpisany w okrag,
| wedlug Leonarda DaVinci. Kazda pomoc bedzie bardzo doceniona :)
| Pozdrawiam i
| z gory dziekuje :)

Wiem, że niezbyt Ci pomogę, ale może jednak... Nie jest to na pewno zbiór
wydany przez Operon ani Oficynę Edukacyjną Pazdro. Spróbuj poszukać w
google "zbiór zadań matematyka" czy coś takiego (przejrzyj strony
wydawnictw). Poza tym myślę, że najlepsza metoda to iść do jakieś
księgarni pedagogicznej czy podobnej i poszukać...


Dzieki za jakikolwiek odzew :) wszystkie ksiegarnie w moim miescie juz
obszedlem, na internecie tez staralem sie juz przegladnac co tylko

bedzie wiedzial to bede dalej sie glowil nad tym co to moze byc za ksiazka
:(


W arkuszu odpowiedzi dla poziomu podstawowego Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
również nie ustrzegło się błędu (stechiometria):

zadanie 10:
"za zapisanie równania reakcji – 1 pkt
2 Ba(OH)2 + 2 H3PO4 $ Ba3(PO4)2. + 6 H2O"

Aha. Przepraszam za skopiowanie bez zgody wydawcy fragmentu arkusza. Niestety
nie jestem dyrektorem szkoły biorącej udział w programie Próbna Matura z OPERONEM.
ROTFL

Piotr


Mam do zaoferowania książki:

KLASA I

- Chemia ogólna i nieorganiczna, zakres podstawowy
Bożena Kałuża, Feliksa Kamińska, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dąbrowskiej „Żak”

- Geografia fizyczna. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne, zakres rozszerzony
Piotr Czubla, Elżbieta Papińska, Wydawnictwa Szkolne PWN

- Ekonomia stosowana PODRĘCZNIK + ĆWICZENIA
M.Belka, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości

- Matematyka (podr. + zbiór zadań – wydanie zmienione) do liceów i techników, zakres podstawowy i rozszerzony
Kłaczkow, Kurczab, Świda, Oficyna Edukacyjna, Krzysztof Pazdro

KLASA II

- Geografia społeczno- ekonomiczna liceum ogólnokształcące, zakres rozszerzony
J.Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Wydawnictwa Szkolne PWN

- Matematyka podręcznik do liceów i techników, zakres podstawowy i rozszerzony
Kłaczkow, Kurczab, Świda, Oficyna Edukacyjna, Krzysztof Pazdro

- Przysposobienie obronne cz. II
Mariusz Noniewicz, Anna W.Nowak, Zbigniew Smutek, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON

Poziom rozszerzony
- Chemia ogólna i nieorganiczna zakres rozszerzony
Bożena Kałuża, Feliksa Kamińska, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dąbrowskiej „Żak”

KLASA III

Poziom rozszerzony
- Chemia organiczna zakres rozszerzony
Bożena Kałuża, Feliksa Kamińska, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dąbrowskiej „Żak”

kontakt: gg 6421759

· 

W dniach 26-28 listopada 2008 Wydawnictwo Pedagogiczne "Operon" oraz "Gazeta Wyborcza" organizują drugą edycję próbnego egzaminu maturalnego w szkołach w całej Polsce. W ubiegłym roku próbną maturę napisało aż 300 tysięcy uczniów (80 proc. szkół średnich!).

Terminarz tegorocznej matury próbnej z Operonem:

26 listopada - próbna matura z języka polskiego, godz. 9.00
27 listopada - próbna matura z języków obcych (język angielski, język niemiecki, język francuski, język rosyjski), godz. 9.00

28 listopada - próbna matura z historii, WOS, biologii, chemii, geografii, matematyki, fizyki i astronomii, godz. 9.00

Arkusze OPERON z języka polskiego

Arkusze OPERON - języki obce

Arkusze OPERON - przedmiot dodatkowy

Arkusze z poprzedniej edycji znajdziesz: tutaj

Zbiór Arkuszy Maturalnych z ostatnich lat: tutaj

Próbna matura „Gazety Wyborczej” i Wydawnictwa Pedagogicznego Operon

"Gazeta Wyborcza" i Wydawnictwo Pedagogiczne Operon organizują w grudniu ogólnopolską próbną maturę. Do matury zgłosiło się prawie 3 tys. szkół ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników; najwięcej z mazowieckiego i śląskiego.
W szkołach matura rozpocznie się 5 grudnia egzaminem pisemnym z języka polskiego, następnego dnia w "Gazecie" opublikowany zostanie test i odpowiedzi. 6 grudnia maturzyści będą pisać języki obce, a 7 grudnia historię, wiedzę o społeczeństwie, biologię, chemię, geografię, matematykę, fizykę i astronomię. Egzaminy w szkołach zaczną się o godz. 9.


Chcę polecić nauczycielom Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFITI, który przeznaczony jest dla uczniów dyslektycznych lub mających trudności w nauce ortografii. Z błędami walczę od zawsze, ale kiedy zmniejszono ilość godzin j. polskiego i zabrano tzw. lekcje wyrównawcze - myślałam, że zostałam pokonana. Kołem ratunkowym okazał się w.w. Program. Po pierwszym semestrze systematycznej pracy w klasie i w domu widzę u dzieci poprawę. W tym roku szkolnym Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON wydało także zeszyty dla szkoły podstawowej (w gimnazjach funkcjonuje ponad 4 lata). www.ortograffiti.pl Chciałabym nawiązać kontakt z nauczycielami, którzy postanowili wdrożyć Ortograffiti. Pozdrawiam.

Mirosława Meyer dnia Nie Kwi 08, 2007 23:13 pm, w całości zmieniany 2 razy

kupię książki:

1. Język polski:
Literatura i nauka o języku - Jarosław Klejnocki
Do pracy w szkole.
Do pracy w domu.
Wydawnictwo Szkolne PWN

2. Podstawy przedsiębiorczości:
Przedsiębiorczość bez tajemnic + ćwiczenia - S. Gregorczyk, M. Romanowska,
A. Sapińska, P. Wachowiak
Wydawnictwo Szkolne I Pedagogiczne

3.Historia:
E. Wipszycka, Historia dla maturzysty. Starożytność. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Wyd. Szkolne PWN.
H. Manikowska. Historia dla maturzysty. Średniowiecze. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Wyd. Szkolne PWN

4.Fizyka:
"Fizyka z astronomią", tom I - Kozielski Marian
Wyd. Szkolne PWN

5. Matematyka:
Matematyka. Klasa I - podręcznik + zbiór zadań - K. Kłaczkow, M. Kurczak, E. Świda

6. Biologia:
Biologia 1, W. Lewiński - zakres podstawowy
Wydawnictwo Operon

7. Chemia:
Chemia Podręcznik + Zbiór zadań, St. Hejnowska, zakres podstawowy
Wydawnictwo Operon

8. Przysposobienie Obronne:
Przysposobienie obronne - M. Goniewicz, A. Nowak, Z. Smutek
Wydawnictwo Operon

10. Geografia:
Środowisko przyrodnicze część I - zakres podstawowy i rozszerzony
Wydawnictwo Operon

11. Technologia informacyjna:
Technologia informacyjna. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum - E. Grubiel, G. Hardt - Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. Sysło
WSiP

Jeżeli ktoś by chciał sprzedać w/w książki w dobrym stanie to moje GG: 3048363 lub tel. 604937590

Próbny sprawdzian szóstoklasisty organizowany jest specjalnie dla szkół podstawowych z całej Polski przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON i Gazetę Wyborczą. To znakomita szansa dla uczniów, by zweryfikować swoją wiedzę i zdobyć umiejętności potrzebne do sprawdzianu, który czeka na nich już w kwietniu.

• 4 marca 2009 (środa) o godz. 9.00 odbędzie się Próbny Sprawdzian Szóstoklasisty z OPERONEM

Udział w próbnym sprawdzianie jest całkowicie bezpłatny. W jego ramach wydawnictwo zobowiązuje się dostarczyć do szkoły:
• wydrukowane arkusze dla każdego ucznia w szkole,
• karty odpowiedzi dla każdego ucznia w szkole.

Arkusze zostaną przygotowane przez doświadczonych egzaminatorów, a klucze odpowiedzi podane zostaną do publicznej wiadomości po przeprowadzeniu sprawdzianu. Ważne, aby sprawdzian rozpoczął się w całej Polsce w tym samym czasie, by arkusze nie znalazły się wcześniej w publicznym obiegu.

Jutro tj. 3 VI w siedzibie Powiatowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze przy pl. Chrobrego 27 odbędą się IV Targi Książki.
Impreza rozpocznie się o godz. 9.00, a zakończy o godz. 14.00. Organizatorzy zapraszają wszystkich zainteresowanych nowościami wydawniczymi, przede wszystkim nauczycieli, ale także rodziców i młodzież.
W ofercie materiały wiodących wydawnictw: Oficyna Edukacyjna K. Pazdro, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Wydawnictwo MAC Edukacja S.A., Wydawnictwo Demart, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne WSiP oraz Księgarnia Językowa POLANGLO.
Wydawnictwa będą prezentować swoje najnowsze pozycje, a księgarnia będzie prowadzić także sprzedaż książek, które tego dnia będą w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Źródło: Panorama Leszczyńska

mam do sprzedania książki edukacyjne i inne np.

HISTORIA:
KL.1 L.OGÓLNOKSZTAŁCĄCE,PROFILOWANE,TECHNIKUM "LUDZIE I EPOKI" KSZYSZTOF POLEK I MAREK WILCZYŃSKI WYD.ZNAK & AUTORZY

HISTORIA 1 STAROŻYTNOŚĆ I ŚREDNIOWIECZE "ZE ŚWIATA DO POLSKI PRZEZ EUROPĘ" ANDRZEJ WYPUSTEK I MAREK L. WÓJCIK WYD.KSIĄŻNICA-ATLAS

HISTORIA 1 ZAKRES PODSTAWOWY PODRĘCZNIK CZĘŚĆ 1 "OD DZIEJÓW NAJDAWNIEJSZYCH DO SCHYŁKU STAROŻYTNOŚCI" B.BURDA,B.HALCZAK,R.M.JÓZEFIAK,M.SZYMCZAK WYD.OPERON

HISTORIA 1 ZAKRES PODSTAWOWY PODRĘCZNIK CZĘŚĆ 2 "ŚREDNIOWIECZE"
B.BURDA,B.HALCZAK,R.M.JÓZEFIAK,M.SZYMCZAK WYD.OPERON

FIZYKA:
ZBIÓR ZADAŃ Z FIZYKI DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM I LICEUM PROFILOWANEGO J.SALACH I B.SAGNOWSKA WYD.ZAM KOR

FIZYKA I ASTRONOMIA DLA GIMNAZJUM MODUŁ TRZECI "ELEKTRYCZNOŚĆ I MAGNETYZM" GRAŻYNA FRANCUZ-ORNAT,TERESA KULAWIK,MARIA NOWOTNY-RÓŻAŃSKA WYD.NOWA ERA

FIZYKA I ASTRONOMIA DLA GIMNAZJUM MODUŁ DRUGI "MECHANIKA CIEPŁO" GRAŻYNA FRANCUZ-ORNAT,TERESA KULAWIK, MARIA NOWOTNY-RÓŻAŃSKA WYD.NOWA ERA

FIZYKA I ASTRONOMIA LICEUM TECHNIKUM ZAKRES PODSTAWOWY PODRĘCZNIK 1 PIOTR WALCZAK I GRZEGORZ F.WOJEWODA WYD OPERON

FIZYKA I ASTRONOMIA LICEUM TECHNIKUM ZAKRES PODSTAWOWY PODRĘCZNIK 2 PIOTR WALCZAK I GRZEGORZ F.WOJEWODA WYD.OPERON

FIZYKA I ASTRONAMIA LICEUM TECHNIKUM ZAKRES PODSTAWOWY PODRĘCZNIK 3 PIOTR WALCZAK I GRZEGORZ F.WOJEWODA WYD.OPERON

TEMATY EGZAMINÓW WSTĘPNYCH Z FIZYKI Z ROZWIĄZANIAMI (1982-1985) WŁADYSŁAW GÓRAL TEDEUSZ STANISZ PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE

MATEMATYKA:
MATEMATYKA WOKÓŁ NAS PODRĘCZNIK 2 ANNA DRĄŻEK,BARBARA GRABOWSKA,ZDZISŁAWA SZADKOWSKA WYD.SZKOLNE I PEDAGOGICZNE

MATEMATYKA 2 LICEUM TECHNIKUM ZAKRES PODSTAWOWY I ROZSZERZONY ZBIÓR ZADAŃ LINIA 1 PONADSTANDARDOWA HENRYK PAWŁOWSKI WYD.OPERON

WOS:
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE PODRĘCZNIK DLA SZKOŁY ŚREDNIEJ WYD.SZKOLNE I PEDAGOGICZNE

FRANCUSKI:
CHAMPION 1 ĆWICZENIA ANNIE MONNERIE-GOARIN,MARIE-CHANTAL KEMPF,EVELYNE SIREJOLS

CHEMIA:
ZBIÓR ZADAŃ Z CHEMII DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH ZAKRES ROZSZERZONY KRZYSZTOF PAZDRO WYD.OFICYNA EDUKACYJNA

i wiele innych.prosze o przesłanie autora tytułu albo wysłanie e-mail a wysle spis wszystkich książek cena do uzgodnienia ona_190@buziaczek.pl

Lista uczelni, które będą się jutro prezentować:

Katowice, 19 września

Uczelnie akademickie

1. Uniwersytet Śląski w Katowicach
2. Politechnika Śląska
3. Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
4. Politechnika Częstochowska
5. Politechnika Wrocławska
6. Politechnika Krakowska
7. Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
8. Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
9. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Wydział Zamiejscowy Informatyki w Bytomiu
10. Akademia Leona Koźmińskiego
11. Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
12. Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W. Korfantego w Katowicach

Uczelnie zawodowe

13. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu
14. Śląska Wyższa Szkoła Medyczna
15. Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. Gen. J. Ziętka w Katowicach
16. Wyższa Szkoła Bankowości i Finansów w Katowicach
17. Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach
18. Wyższa Szkoła Technologii Informatycznych w Katowicach
19. Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
20. Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Wydział Zamiejscowy w Zabrzu
21. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Zamiejscowy w Chorzowie
22. Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
23. Wyższa Szkoła Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej
24. Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu
25. Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie
26. Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
27. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie

Szkoły policealne i językowe

28. Kolegia prowadzone przez Województwo Śląskie
29. Zakład Doskonalenia Zawodowego w Katowicach
30. Szkoła Morska w Gdyni
31. Szkoła Języków Obcych PROFI-LINGUA

Inni wystawcy

32. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
33. Ministerstwo Obrony Narodowej
34. Parlament Europejski, Biuro Informacyjne w Polsce
35. Konsulat USA / Komisja Fulbrighta
36. Perspektywy ? Fundacja Edukacyjna
37. Perspektywy.pl ? Edukacyjny Portal Maturzystów
38. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
39. Polska ? Dziennik Zachodni
40. ABITURIENT Kursy dla Maturzystów

Mam do sprzedani podręczniki do liceum:)
Język Polski:)
-klasa 1 liceum "Przeszłość to dziś" Krzysztof Mrowcewicz cześć 1 ,wydawnictwo STENTOR cena:8zł
-klasa 2 liceum "Przeszłość to dziś" Aleksander Nawarecki,Dorota Siwicka,część 1,wydawnictwo STENTOR cena:10zł
-klasa 2 liceum "Przeszłość to dziś" Ewa Paczoska,część 2,wydawnictwo STENTOR cena:10zł
-klasa 3 liceum "Przeszłość to dziś" Jacek Kopciński,wydawnictwo STENTOR cena:15zł
Matematyka:)
-Klasa 3 liceum: Zbiór zadań, K.Kłaczkow,M.Kurczab,E.Świda wydawnictwo Oficyna Edukacyjna cena:10zł
-Klasa 3 liceum: Podręcznik,część 1,K.Kłaczkow,M.Kurczab,E.Świda wydawnictwo Oficyna Edukacyjna cena:12zł
Chemia:/
-Podręcznik 1 ,zakres podstawowy,S.Hejwowska,R.Marcinkowski,chemia ogólna i nieorganiczna,Wdawnictwo Pedagogiczne OPERON (kolor zielony) cena:10zł
-Zbiór zadań,część 1,zakres podstawowy i rozszerzony,S.Hejwowska,R.Marcinkowski,J.Staluszka,chemia ogólna i nieorganiczna,Wdawnictwo Pedagogiczne OPERON (kolor zielony) cena:10zł
-Podrecznik 3,zakres podstawowy, "Równowaga i procesy jonowe",S.Hejwowska,R.Marcinkowski,J.Staluszka,Wdawnictwo Pedagogiczne OPERON (kolor zielony) cena:10zł
Historia:)
- Historia 1,Podręcznik,częćś 1,"Od dziejów najdawniejszych do schyłku starożytności" B.Burda,B.Halczak,R.Józefiak,M.Szymczak,(zakres podstawowy),Wdawnictwo Pedagogiczne OPERON cena:10zł
-Historia 1,Podręcznik,część 2, "Średniowiecze" B.Burda,B.Halczak,R.Józefiak,M.Szymczak,(zakres podstawowy),Wdawnictwo Pedagogiczne OPERON cena:10zł
Geografia:)
-Podręcznik 1,"Podstawy geografii fizycznej",E.Świtalski,Z.Preisner,A.Stańczyk,Oficyna Wydawnicza "Turpress" cena:12zł
-Podręcznik 2,"Geografia społeczno-gospodarcza świata",W.Maik,M.Przybecka-Maik,Oficyna Wydawnicza "Turpress" cena:12zł
Fizyka:/
-Podręcznik,M.Fiałkowska,K.Fiałkowski,B.Sagnowska,Wdawnictwo ZamKor cena:10zł
Zainteresowanych proszę o kontakt:) Nr gg 6775358

Edit by Medzik
przeczytaj regulamin ---> stosuj tagi

Witam, mam do sprzedania książki:
§ Podręcznik do języka łacińskiego dla szkół ponadgimnazjalnych. DISCE LATINE 1. Wydawnictwo szkolne PWN
§ Biologia cz.2. Zakres PODSTAWOWY. Wydawnictwo OPERON
§ Fizyka i Astronomia. Poziom Podstawowy. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Jan Mostowski, Włodzimierz Natorf, Nina Tomaszewska.
§ Język Polski. Przeszłość to dziś. 3 klasa liceum i technikum. Wydawnictwo STENTOR. Jacek Kopciński
§ Język Polski. Przeszłość to dziś. 2 klasa liceum i technikum. Część I. Wydawnictwo STENTOR. Aleksander Nawarecki, Dorota Siwicka.
§ Język Polski. Przeszłość to dziś. 1 klasa liceum i technikum. Część I. Wydawnictwo STENTOR. Krzysztof Mrowcewicz
§ Język Polski. Przeszłość to dziś. 1 klasa liceum i technikum. Część II. Wydawnictwo STENTOR. Krzysztof Mrowcewicz
§ Język Niemiecki. Delfin. Kurs języka niemieckiego dla liceum – klasa III. Wydawnictwo HUEBER. Książka + ćwiczenia. UWAGA! Stan IEDALNY, jeszcze zafoliowane są!
§ Język Niemiecki. Delfin. Kurs języka niemieckiego dla liceum – klasa II. Wydawnictwo HUEBER. Książka + ćwiczenia. UWAGA! Ćwiczenia w części wypełnione!
§ Chemia. Poziom Podstawowy. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Michał M. Poźniczek, Zofia Kluz.
§ Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 1 Podręcznik część 1. Wydawnictwo OPERON
§ Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 1 Podręcznik część 2. Wydawnictwo OPERON
§ Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 2. Wydawnictwo OPERON
§ Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 3. Wydawnictwo OPERON
§ Matematyka. Zbiór zadań z matematyki dla klasy pierwszej liceum i technikum. Zakres podstawowy. „I TY ZOSTANIESZ EUKLIDESEM’’

Wszystkie książki w bardzo dobrym stanie. Ponadto mam kilka innych podręczników w super cenach – już nawet za 2 zł! Szczegóły co do nich poprzez gg:
GG: 10206249

Ceny wszystkich do negocjacji! Dostawa na terenie Dąbrowy Górniczej przy zakupie 2 sztuk gratis smile2.gif

"tworzyć" czasownik przechodni - może kreować itd.

słownik języka polskiego wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
sentencja inaczej maksyma
pomyśl nim napiszesz

. Język polski:
Literatura i nauka o języku - Jarosław Klejnocki
Do pracy w szkole.
Do pracy w domu.
Wydawnictwo Szkolne PWN .

Podstawy przedsiębiorczości:
Przedsiębiorczość bez tajemnic + ćwiczenia - S. Gregorczyk, M. Romanowska,
A. Sapińska, P. Wachowiak
Wydawnictwo Szkolne I Pedagogiczne
Klasy: B,D,E,F,G,H,I

Historia:
E. Wipszycka, Historia dla maturzysty. Starożytność. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Wyd. Szkolne PWN.
H. Manikowska. Historia dla maturzysty. Średniowiecze. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Wyd. Szkolne PWN.
Klasy: B,C,D,E,F,G,H,I

Klasy: D,E,H,I

"Fizyka z astronomią", tom I - Kozielski Marian
Wyd. Szkolne PWN
Klasy: B,C,F,G

Matematyka:
Matematyka. Klasa I - podręcznik + zbiór zadań - K. Kłaczkow, M. Kurczak, E. Świda
Klasy: B,C,D,E,F,G,H,I
Biologia:
Biologia 1, W. Lewiński - zakres podstawowy
Wydawnictwo Operon
Klasy: B,C,D,F,G,I

. Chemia:
Chemia Podręcznik + Zbiór zadań, St. Hejnowska, zakres podstawowy
Wydawnictwo Operon
Klasy: B,C,D,F,G,I
Przysposobienie Obronne:
Przysposobienie obronne - M. Goniewicz, A. Nowak, Z. Smutek
Wydawnictwo Operon
Klasy: B,C,D,E,F,G,H,I
Geografia:
Środowisko przyrodnicze część I - zakres podstawowy i rozszerzony
Wydawnictwo Operon
Klasy: B,C,D,E,F,G,H,I
Technologia informacyjna:
Technologia informacyjna. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum - E. Grubiel, G. Hardt - Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. Sysło
WSiP
Klasy: B,C,D,E,F,G,H
Katecheza:
Na drogach poznawania Chrystusa - Lublin 2002
Klasy: B,C,D,E,F,G,H,I
Wiedza o kulturze:
Wiedza o kulturze. Kultura i przyszłość. Zakres podstawowy - praca zbiorowa.
Wydawnictwo Operon
Klasy: C,D,E,F,G,H,I

KUPIE TE KSIAZKI DLA KLASY 1 g!! Kontakt pod numerem (teraz jestem pod nim baardzij dostepna bo jestems na wakacjach) 606983640 i gadu 4191550

Informacje o Akademii GAL IQ

Akademia IQ pod hasłem „Obudź w sobie mistrza” to projekt ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, którą pilotażowo w drugim semestrze roku szkolnego 2006/2007 zrealizowała poznańska firma GAL. Druga edycja kampanii wystartuje w połowie września. Kampania ma na celu powiększenie sprawności i szybkości uczenia się u dzieci w wieku 10 i 11 lat.

Do Akademii IQ przystąpiły szkoły podstawowe z Olsztyna, Poznania, Szczecina, Gdańska, Katowic, Wrocławia, Łodzi, Krakowa, Opola, Gorzowa Wielkopolskiego i Warszawy (od drugiej edycji). W każdej ze szkół zostały wytypowane dwie klasy – jedna IV i jedna V – z którymi pedagodzy szkolni przeprowadzą 13 cotygodniowych spotkań.

Scenariusz zajęć opracował Zespół Ekspertów Akademii IQ w składzie: Renata Czabaj, Prezes Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Danuta Stempowska, Dyrektor Niepublicznej Poradni Specjalistycznej Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdnicy oraz dr Wiesława Wantuch z Instytutu Filologii UAM w Poznaniu. Zajęcia dotyczące odpowiedniego odżywiania się i jego wpływu na naukę opracowała dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

W programie znalazły się ćwiczenia m.in. z tworzenia optymalnych warunków do nauki, technik szybkiego i efektywnego notowania, technik pamięciowych, grafomotoryki, kinezjologii. Ponadto zajęcia słuchowe i ruchowe z wykorzystaniem elementów dramy. Uczniowie otrzymali materiały edukacyjne w postaci Programu Edukacyjno-Terapeutycznego „Ortograffiti” Wydawnictwa Operon oraz pomoce szkolne niezbędne do rozwiązywania ćwiczeń.

Materiały edukacyjne, pomoce szkolne oraz gadżety niezbędne przy rozwiązywaniu zadań dzieci otrzymały od poznańskiej firmy GAL. Dodatkowo do rodziców i pedagogów trafiły specjalnie opracowane broszurki, wyjaśniające w jaki sposób można pomóc dziecku w nauce.

MATEMATYKA
Trzeciak M., Jankowska M. Matematyka 2 (podręcznik, zakres podstawowy). Warszawa: WSiP, 2003.
Trzeciak M., Jankowska M., Olszańska-Iwanek A. Matematyka 2 (zbiór zadań, zakres podstawowy). Warszawa: WSiP, 2003.
Kindlik-Sikorska J., Żaba J. Matematyka 1 (podręcznik, zakres podstawowy i rozszerzony). Wrocław: Wydawnictwo Edukacyjne WIKING, 2002.
Kindlik-Sikorska J., Żaba J. Matematyka 1 (zbiór zadań, zakres podstawowy i rozszerzony). Wrocław: Wydawnictwo Edukacyjne WIKING, 2002.

FIZYKA
Fiałkowska M., Fiałkowski K., Sagnowska B. Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych. Kraków: ZamKor, 2004.

CHEMIA
Poźniczek M. M., Kluz Z. Chemia (podręcznik, zakres podstawowy). Warszawa: WSiP, 2002.

GEOGRAFIA
Wiecki, Wojciech. Geografia 1 (podręcznik, zakres podstawowy). Rumia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2002.
Mordawski J., Wiecki W. Geografia 2 (podręcznik, zakres podstawowy). Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2004.
Mordawski J., Wiecki W. Geografia 3 (podręcznik, zakres podstawowy). Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2005.

BIOLOGIA
Lewiński W., Skirmuntt G. i in. Biologia 2 (podręcznik, zakres podstawowy). Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2003.

HISTORIA
Wipszycka, Ewa. Historia dla maturzysty. Starożytność – zakres rozszerzony. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2004.
Manikowska, Halina. Historia dla maturzysty. Średniowiecze – zakres rozszerzony. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2004.
Ciejka, Małgorzata. HISTORIA – notatki z lekcji. Dzieje nowożytne 1492-1815. Wyd. 2. Kraków: Wydawnictwo Szkolne OMEGA, 2000.

WOS
Woś, Tadeusz i in. Wiedza o społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, 2004.

JĘZYK POLSKI
Mrowcewicz, Krzysztof. Przeszłość to dziś, klasa I, część I. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo STENTOR, 2003.

kontakt:
gg 2035259

Wirtualny Wydawca umieścił taką informację:

"Elektroniczne vademecum gimnazjalisty pomoże zdać egzamin!

Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON zaproponowało gimnazjalistom ciekawe rozwiązanie: możliwość pobrania znacznych fragmentów vademecum bezpośrednio ze strony internetowej wydawnictwa.

Inspiracją do takiego rozwiązania okazał się fakt, iż uczniowie, poszukując publikacji przygotowujących do egzaminów, często zaglądają do wirtualnego świata. Internet jest więc najodpowiedniejszym miejscem, w którym istnieje możliwość zapoznania się z obszernymi, bo kilkunastostronicowymi, fragmentami vademecum w formacie PDF. Każdy uczeń może zapoznać się z zawartością tych publikacji oraz pobrać go w formie pliku PDF. Vademecum gimnazjalne przygotowano z 8 przedmiotów: języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, fizyki i astronomii, biologii, chemii i geografii. Publikacje gimnazjalne Wydawnictwa Pedagogicznego OPERON to prawdziwa pigułka wiedzy. Znajduje się w nich całość materiału niezbędna na egzaminie. Uporządkowany i przejrzysty układ treści ułatwia uczniowi znalezienie potrzebnych informacji bez konieczności korzystania z dodatkowych książek. Ponadto w każdym vademecum znajduje się rozdział prezentujący przykładowe zadania z testu gimnazjalnego oraz wskazówki, jak je rozwiązać krok po kroku. Zastosowane rozwiązania zapewne pozwolą uczniom na oswojenie się z formułą egzaminu.

W celu zaplanowania procesu nauki przydatny okaże się także kalendarz przygotowań do egzaminu gimnazjalnego, który – podobnie jak vademecum gimnazjalisty – jest dostępny do bezpłatnego pobrania na www.egzamingimnazjalny.operon.pl.

© Copyright wirtualnywydawca.pl"

może sie przyda naszym gimnazjalistom??

Alkohol etylowy, (dalej dla uproszczenia zwany też alkoholem) to związek organiczny o wzorze . W różnym stężeniu wchodzi w skład napojów alkoholowych (piwo, wino, wódka i inne). Tradycyjnie do celów spożywczych otrzymywany na drodze fermentacji alkoholowej:



Surowcami do wyrobu etanolu najczęściej są ziemniaki, zboża, a także trzcina i buraki cukrowe.

Wypicie niewielkiej ilości alkoholu powoduje opóźnienie reakcji na bodźce zewnętrzne i osłabienie dokładności procesów myślowych, większe dawki mogą powodować stan pobudzenia, odprężenia, zwiększonej pewności siebie, rozszerzenie źrenic, przyspieszone bicie serca, w przypadku dalszego picia kolejno apatię, otępienie, utratę koordynacji ruchów, zaburzenia mowy, chodu, widzenia, słuchu, pamięci, logicznego myślenia, a wreszcie zatrucie organizmu i utratę świadomości.

Dawka śmiertelna to ok. 200 - 400 g czystego etanolu w krótkim czasie.

Po spożyciu etanolu, niewielka część zostaje wydalona z organizmu w niezmienionej formie wraz z potem, moczem i wydychanym powietrzem, reszta jest metabolizowana głównie przez komórki wątroby. Głównym metabolitem etanolu jest aldehyd octowy, który następnie ulega przemianie do kwasu octowego, a ten do wody i dwutlenku węgla.

Aldehyd octowy ma działanie toksyczne - powoduje m.in. nudności, wymioty, uczucie duszności czy zaburzenia pracy serca. Jest odpowiedzialny za rozszerzenie naczyń krwionośnych i spadek ciśnienia tętniczego, a pośrednio także za obniżenie temperatury ciała. Przy długotrwałym piciu uszkadza wątrobę.

Kobiety pijące w ciąży narażają płód na uszkodzenie, a także ryzykują powstanie tzw. alkoholowego zespołu płodowego (FAS), który może być przyczyną małej masy urodzeniowej dziecka, wodogłowia czy późniejszych zaburzeń w rozwoju.

Długotrwałe nadużywanie alkoholu może mieć dosyć poważne konsekwencje zdrowotne, prowadzi m.in. do chorób układu pokarmowego, układu krążenia, uszkodzenia układu nerwowego, zaburzeń psychicznych, impotencji oraz zależności psychofizycznej.

Szybko rozwijająca się tolerancja na etanol, może łatwo prowadzić do uzależnienia. Nagłe zaprzestanie picia lub drastyczne zmniejszenie ilości spożywanego etanolu u alkoholików wywołuje tzw. zespół abstynencyjny objawiający się zwiększoną pobudliwością, lękiem, drżeniem mięśniowym, nasileniem odruchów, zwiększeniem temperatury ciała, nudnościami, wymiotami, obfitym poceniem, przyspieszeniem akcji serca. W ciężkich przypadkach pojawiają się silne zaburzenia psychiczne (delirium tremens) charakteryzujące się lękiem, halucynacjami, podnieceniem; około jedna trzecia jest śmiertelna.

Alkoholizm jest chorobą nieuleczalną - nie istnieje możliwość powrócenia do picia kontrolowanego, nawet po wielu latach abstynencji, próby takie kończą się ponownym popadnięciem w nałóg.

Bibliografia:
1. "Farmakologia - podstawy farmakoterapii, podręcznik dla studentów medycyny" pod red. Piotra Kubikowskiego i Wojciecha Kostowskiego, PZWL, Warszawa 1985
2. "Biochemia" Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, Lubert Stryer, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2007
3. "Chemia organiczna" Witold Danikiewicz, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990
4. "Biologia" Solomon, Berg, Martin, Villee, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa
5. "Biologia 2, zakres rozszerzony, podręcznik dla liceum ogólnokształcącego" Ewa Holak, Waldemar Lewiński, Małgorzata Łaszczyca, Grażyna Skirmuntt, Jolanta Walkiewicz, Operon, Gdynia 2006
6. "Farmakologia, podręcznik dla studentów medycyny" pod red. Andrzeja Dandysza i Zdzisława Kleinroka, PZWL, Warszawa 1987
7. Wikipedia

W przypadku jakichkolwiek błędów, nieścisłości czy opinii na temat tego tekstu proszę o kontakt na PW.

Wykaz podreczników
Publicznego Liceum Ogólnokształcacego oraz Publicznego Technikum
na rok szkolny 2008/2009
1. Jezyk polski
Klasa 1. Urszula Jagiełło, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka, „Kształcenie kulturowo –
literackie i jezykowe” cz1, cz2. Operon
2. Jezyk angielski
Klasa 1: Podrecznik - „SUCCESS” – pre – intermediate student’s book. Autorzy: Stuart mcKinlay, Bob
Hastings, Monika Galbarczyk. Cwiczenia – Activator. Autorzy: Lindsay White, Rod Frick, Dominika
Szmerdt.
Klasa 2,3,4: ciag dalszy.
3. Jezyk fancuski
Klasa 1: G. Migdalska, M. Szczuka – Smagowicz, A. Ratuszniak – „Déjá – vu” cz. I + zeszyt cwiczen.
Klasa 2,3,4: ciag dalszy.
4. Jezyk niemiecki
Klasa 1: K. Łuniewska, Z. Wasik, U. Twore, M. Zagórna – Podrecznik z cwiczeniami „alles klar” 1 a
WSiP ( po ustaleniu poziomu przez nauczyciela na poczatku roku szkolnego)
Klasa 2,3,4: ciag dalszy.
5. Historia
Klasa 1: Robert Sniegocki i inni – Historia 1 – „Dzieje staroytne”, Historia 1 – Sredniowiecze”, Historia 2;
Wydawnictwo Nowa Era.
Klasa 2,3,4: ciag dalszy.
6. Biologia
Klasa 1: W. Lwinski, J.Prokop, G.Skirmutt, J.Walkiewicz – Biologia 1, poziom podstawowy,
Wydawnictwo PedagogiczneOPERON (klasa B – poziom rozszerzony).
Klasa 2: ciag dalszy.
7. Geografia
Klasa 1: Wojciech Wiecki, Geografia 1. Geografia srodowiska przyrodniczego. Zakres podstawowy. (Klasa
C – poziom rozszerzony). Geografia 2. Geografia i człowiek.
Klasa 2: Wojciech Wiecki, Jan Mordawski, Geografia 3. Geografia Polski.
8. Chemia
Klasa 1: Maria Litwin, Szarota Styka – Wlazło, Joanna Szymanska – „Chemia ogólna i nieorganiczna”;
Wydawnictwo Nowa Era, (klasa B „Chemia 1- zakres rozszerzony” chemia ogólna i nieorganiczna,
Stanisława Hejwowska, Ryszard Marcinkowski + zbiór zadan „Chemia 1” Hejwowska, Marcinkowski,
Staluszka).
9. Fizyka
Klasa 1: Pod redakcja Jadwigi Salach – „Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych” czesc I kurs podstawowy z
elementami kursu rozszerzonego koniecznymi do podjecia studiów technicznych i przyrodniczych;
Wydawnictwo Zamkom.
Klasa 2: ciag dalszy.
10. Matematyka
Klasa1: Kłaczkow, Kurczab, Swida. MATEMATYKA – klasa I + zbiór zadan. (granatowa okładka z
napisem nowe opracowanie, poziom podstawowy i rozszerzony)
Klasa 2,3,4: ciag dalszy.
11. Przysposobienie obronne
Klasa 1: Jarosław Słoma – „Przysposobienie obronne”; Wydawnictwo Nowa Era.
12. Wiedza o kulturze
Klasa 1: Wacław Panek – „Wiedza o kulturze – podrecznik z cwiczeniami dla szkół srednich”;
Wydawnictwo Wołomin.
13. Wiedza o społeczenstwie
Klasa 2,3: Z.Smutek, J.Maleska, B.Surman, Wiedza o społeczenstwie, Wydawnictwo Operon.
Technikum Budowlane klasa I:
1. Podstawy budownictwa: Edward Szymanski, wyd. WSiP, „Materiały budowlane” cz. 1, cz. 2.
2. Podstawy projektowania: Lech Wojciechowski, wyd. WSiP, „Rysunek budowlany”.
3. Technologia budownictwa: Kr.Tuszynski, „Budownictwo z technologia cz. I”.
Technikum Geodezyjne klasa I:
1. Geodezja: Andrzej Jagielski , Geodezja cz. I i II, podrecznik do kupienia w szkole!
Technikum Drogownictwa – informacja zostanie podana we wrzesniu.

Proszę bardzo Macie wklejone Skopiowałem z pliku PDF, ponieważ większość nie ma na dyskach programu do otwierania tego formatu Acrobat Reader trzeba ;p

Odczytywanie i interpretacja opinii psychologiczno -pedagogicznych.
Materiał dla rodziców i nauczycieli

Język opinii psychologiczno- pedagogicznych wydawanych rodzicom jest niezwykle hermetyczny, specjalistyczny, jasny tylko dla wtajemniczonych, co powoduje, że dla przeciętnego pacjenta zapiski te są całkowicie niezrozumiałe. Teoretycznie do opinii ma dostęp każdy nauczyciel. Dostęp nie oznacza jednak stałej praktyki korzystania z tego typu dokumentacji. I to nie dlatego, że nauczyciele nie mają czasu. Zupełnie co innego jest przyczyną braku praktyki korzystania z opinii psychologiczno- pedagogicznych. To niezrozumiałość języka, która rodzi niemożność przełożenia zawartych w opinii pojęć na konkretne czynności i umiejętności dziecka. To z kolei sprawia, że nie można do tych informacji dopasować programu działania naprawczego ze strony rodziców i nauczycieli. Jak interpretować sformułowania typu deficyty rozwoju percepcji i koordynacji wzrokowej? Jak postępować, by ćwiczyć zaburzone funkcje, jakich rodzajów zadań unikać, by nie powodować reakcji nerwicowych dziecka? Rodzi się mnóstwo pytań, na które w opiniach psychologiczno- pedagogicznych brak odpowiedzi.

Chcąc przełamać hermetyczność zapisów, zebrałam najczęściej pojawiające się sformułowania i spróbuję je teraz omówić.

1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa – o trudnościach tych mówimy, jeśli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narządach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej i dydaktycznej. Dysleksja więc nie wynika wprost z wad słuchu, wzroku, ani zaniedbania środowiskowego czy dydaktycznego. Rozpoznaje się ją w wypadku normy intelektualnej. Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej. Specyficzne trudności w uczeniu się nie sprowadzają się do trudności z opanowaniem szkolnego materiału nauczania. Można je obserwować w uczeniu się różnych umiejętności- czytanie nut, sekwencji ruchowych, utrzymanie równowagi, opanowanie znaków drogowych, kierunków przestrzennych. Termin dysleksja wywodzi się od słowa lexis- słowa( greka) i od czasownika lego- czytam , przedrostek dys - oznacza w języku łacińskim i greckim brak czegoś, niemożność, nadaje znaczenie negatywne. Określenie rozwojowa oznacza, że trudności te występują w wieku rozwojowym, a więc w dzieciństwie, już na początku nauki pisania i czytania. W syndromie dysleksji rozwojowej można wyróżnić dwie podstawowe formy specyficznych trudności w czytaniu( dysleksję) i trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (dysortografię). Przyczyną specyficznych trudności w uczeniu się jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny, przejawiający się opóźnieniem rozwoju określonych funkcji: wzrokowo- przestrzennych, słuchowo- językowych, motorycznych.
W wąskim ujęciu termin dysleksja oznacza specyficzne trudności w nauce czytania. Mogą one wynikać z zaburzenia analizatora wzrokowego, co powoduje na przykład trudności w rozpoznawaniu liter lub zaburzenia analizatora słuchowego (czego skutkiem mogą być trudności w wyodrębnianiu głosek w słowach. Czasami przyczyna trudności są zaburzenia obu analizatorów- wzrokowego i słuchowego. Dysleksji nie można więc rozpoznać u dzieci:
    lZ inteligencja niższa niż przeciętnallZ niepełnosprawnością intelektualnąllZ niedosłuchem i niedowidzeniemllPo urazach głowy, zapaleniu opon mózgowych, z chorobami neurologicznymillZaniedbanych środowiskowol

Dzieci z wymienionych grup mogą mieć podobne trudności w czytaniu i pisaniu, ale przyczyny tych kłopotów maja inne źródła. Symptomem dysleksji nie jest również niska motywacja do nauki, może ona stanowić przyczynę trudności w uczeniu się.
Symptomy:
    lKompletny brak umiejętności płynnego czytaniallSłaba automatyzacja czytania lub opuszczanie wyrazów, zgadywanie opuszczanie fraz, przekręcanie końcówek, ignorowanie znaków interpunkcyjnychllGubienie się w tekściellUnikanie czytania za wszelka cenę, nigdy nie czytają dla przyjemnościllTrudności w rozumieniu czytanego tekstu- koncentracja na technice czytania zamiast na czytanej treścillTrudności z zapamiętywaniem liter, opuszczanie liter, mylenie liter o podobnym kształcie, opuszczanie drobnych elementów liter, liczne błędy ortograficznel

Charakterystyka typowych błędów dyslektycznych występujących w pisaniu:
1.Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji wzrokowej i pamięci wzrokowej:
l mylenie liter o podobnym kształcie a-o, 1- ł- t, n- r, m- n, u-w, e- _ a- ąll mylne odtwarzanie położenia liter b- p, b- d, d- g, p- g, m-w, n- ull pomijanie drobnych elementów graficznych liter (znaki diakrytyczne, "ogonki" w ą, ę);ll błędy typowo ortograficzne u- ó, ż- rz, h- chll różnicowanie liter dużych i małychll mylenie liter rzadziej używanych h- f- F, L-F itpl
2. Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji słuchowej, w tym słuchu fonematycznego:
a) Zniekształcenia struktury wyrazu
    lopuszczanie literllopuszczanie końcówek lub cząstek wyrazówlldodawanie literllpodwajanie literllprzestawianie kolejności literllzniekształcenie pisowni całego wyrazullłączna i rozdzielna pisowniallmylenie liter- odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie: b- p, d- t, w- f, g- k, dz- c, sz- s, i- yllmylenie wyrazów podobnie brzmiących.l

b) Błędy typowo ortograficzne wiążące się ze słabą precyzją w różnicowaniu słuchowym dźwięków i zaburzonym kojarzeniem słuchowo- wzrokowo- ruchowym:
    lzmiękczeniallutrata dźwięcznościllróżnicowanie i- jllróżnicowanie ą, ę z om, on, em, enl

2. Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe -rozwoju psychomotorycznego-dysfunkcje, deficyty rozwojowe obejmują mniejszy obszar czynności. Przykładem jest opóźnienie rozwoju tylko motoryki rąk, tylko zaburzeń mowy czynnej (dziecko rozumie, co się do niego mówi, mowa bierna rozwija się względnie dobrze) Zaburzenia takie wynikają z minimalnych strukturalnych zmian centralnego układu nerwowego i są ich konsekwencją. Traktowane są jako dysfunkcje ( mikrozaburzenia), które można w różnym stopniu eliminować za pomocą odpowiednio dobranych ćwiczeń korekcyjnych.
3. Zaburzenia percepcji wzrokowej – zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej,
zaburzenia postrzegania i różnicowania kształtów, rejestracji położenia przestrzennego elementów. Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mają trudności w rozpoznawaniu i nazywaniu przedmiotów na ilustracjach, w rozumieniu treści przedstawionych graficznie, opisują ilustracje w sposób ubogi, rozpoznają mała ilość szczegółów, mają problemy z rysowaniem, odwzorowaniem kształtów z pamięci i wg wzoru, wykonywane przez nie rysunki są ubogie i prymitywne. Dzieci mają trudności w przepisywaniu tekstu ze wzoru, w pisaniu w pamięci. Mylą litery podobne pod względem kształtu( l,ł,t – a, o- c, e)mają trudności w zapamiętywaniu kształtu liter, pomijają znaki diakrytyczne liter, odwracają kolejność liter w grupach wyrazowych ( tar, rat, tra) litery są nierówne, wychodzą poza linię, tempo pisania jest wolne. Mają słabą pamięć wzrokową , co może powodować, iż dziecko w różny sposób pisze te same wyrazy w krótkich odstępach czasu. Wolno czytają, nie chcą czytać głośno, maja trudności w rozumieniu treści ze względu na zbyt silną koncentrację na technice czytania.
4. Zaburzenia percepcji słuchowej- określenie to oznacza słuchowe zaburzenia odbioru mowy. Nie jest to uwarunkowane niedosłuchem, ale zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy, wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania określonych okolic mózgu, głównie w lewej półkuli, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchowy. Dzieci często nie rozumieją skomplikowanych poleceń słownych, nie potrafią powtórzyć trudniejszych, dłuższych wyrazów i zdań. Trudniej uczą się na pamięć. Podczas pisania ze słuchu występują błędy spowodowane złym słyszeniem słów. Mamy do czynienia z opuszczaniem liter, zakończeń wyrazowych, zamianą głosek dźwięcznych na bezdźwięczne, kłopoty z prawidłowym zmiękczaniem głosek, z ustaleniem prawidłowego następstwa głosek w wyrazach, przestawianie liter, sylab, problemy ze zróżnicowaniem głosek nosowych. Problemy w nauce j. obcych, w przyswojeniu tabliczki mnożenia, materiału z gramatyki.
5.Sprawność manualna obniżona- to opóźnienie lub nieprawidłowy rozwój motoryki rak, objawiający się opóźnieniem rozwoju opanowania ruchów specyficznych dla człowieka, niską sprawnością ruchową w formie małej precyzji drobnych ruchów. Cechuje ją nieumiejętność posługiwania się narzędziami, nawet nożyczkami, słaby poziom graficzny pisma, wolne tempo pisania, niestaranność zapisów lekcyjnych, nieprawidłowy uchwyt narzędzi pisania. Zeszyty takich uczniów są niestaranne, mają pozginane rogi, luki w notatkach, mało czytelne pismo. Pismo jest wyryte w zeszycie, wyrazy można odczytać na kolejnych kartkach. Zła koordynacja ruchów rąk, nadmierne napięcie mięśniowe.
6.Niski poziom graficzny pisma- trudność w zakresie techniki pisania, pisanie jest dla ucznia czynnością, przy której się zlewa się - dosłownie-potem- ( podczas pisania widoczny wysiłek i napięcie
7. Indywidualizacja wymagań- dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości każdego z uczniów. Wymaga również specjalnego nasilenia oddziaływań leczniczo- wychowawczych dla zlikwidowania lękliwości i zahamowań oraz zrównoważenia nadmiernej pobudliwości emocjonalnej i ruchowej.
8. Uczeń dyslektyczny- uczeń mający specyficzne trudności w czytaniu. Pod tym pojęciem rozumiemy specyficzne trudności w czytaniu, u których podłoża leżą zaburzenia uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych oraz ich koordynacji w różnym stopniu i zakresie. Dysleksję rozpoznaje się u dziecka, tylko wówczas gdy jego rozwój intelektualny jest prawidłowy, a mimo to utrzymują się trudności z opanowaniem umiejętności czytania i rozumienia czytanego tekstu.
9.Dostosowanie wymagań – w przeciwieństwie do obniżenia wymagań to zastosowanie takich kryteriów egzekwowania wiedzy i umiejętności, które uwzględniają możliwości i ograniczenia , a więc dysfunkcje oraz mocne strony rozwoju i funkcjonowania dziecka. W praktyce sprowadza się to do obniżenia wymagań w pewnych zakresach, np. ortografii ( nie obniża się oceny, jeśli w innych aspektach praca pisemna jest dobrze przygotowana) , w innych zaś zakresach wymagania powinny być zwiększone. Dotyczy to np. znajomości zasad ortograficznych, codziennej pracy nad swoim problemem, dokumentowanej w osobnym zeszycie.
10.Lateralizacja – dominacja czynnościowa narządów ruchu ( ręki, nogi) i zmysłu ( oka, ucha) po jednej stronie ciała. Najczęściej dominuje prawa ręka prawa noga, prawe oko- praworęczność. Do zaburzeń lateralizacji zlicza się nieustaloną lateralizację, a zatem dzieci wykazują oburęczność z niewielką przewagą jednej z rak lub niekiedy są oburęczne. Często z oburęcznością wiąże się mała sprawność motoryki rąk, co powoduje opisane trudności w życiu codziennym i w szkole. Dzieci maja kłopoty z czytaniem, pisaniem.

Objawy:
    lOdwracanie liter, czyli mylenie liter o podobnych kształtach, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni, o innym położeniu i kierunku np. b-d, llDynamiczne odwracanie liter, czyli przestawianie liter np.;od-do, kot-tokllUporczywe opuszczanie lub dodawanie literllBłędne odtwarzanie liter- las-los, sok-sękl


11. Lateralizacja skrzyżowana- ustalona dominacja narządów ruchu i wzroku, jednakże nie po tej samej stronie ciała( np. dominacja prawego oka i lewej ręki oraz inne warianty), co wskazuje na brak całkowitej dominacji jednej z półkul mózgowych dla czynności ruchowych po przeciwnej stronie ciała.
Jakie mogą być objawy zaburzeń lateralizacji?
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu mogą wystąpić u dzieci ze skrzyżowaną lateralizacją ze względu na brak zgodności miedzy dominującym okiem, a dominującą ręką, oraz w wypadku lateralizacji lewostronnej ze względu na to, że kierunek naszego pisma dostosowany jest dla osób prawostronnych.
Przy pisaniu pojawia się mylenie liter o podobnym kształcie i tylko inaczej ułożonych w przestrzeni np. b-d, p-b, g-p, u-n, w-m, itp.
Przestawianie liter, zamienianie ich kolejności w wyrazie np. od-do, kot-tok,; przestawianie cyfr np. 19-91, przestawianie sąsiadujących liter w wyrazie np. masz-mazs, przyłączanie liter z sąsiadującego wyrazu np. pora już- poraj uż, itp.
Uporczywe opuszczanie lub dodawanie liter, sylab, a nawet całych wyrazów.
Mylenie kierunku zapisu ( dziecko pisze od strony prawej do lewej).
Zły wybór linijek w zeszycie, opuszczanie ich, wyraz przeskakuje do złej linijki, niewłaściwe rozmieszczenie zapisu na stronach zeszytu.
Może pojawić się pismo lustrzane w dwóch formach: a). odwracanie pojedynczych liter i cyfr bądź w linii pionowej p/g, dlb; bądź w linii poziomej n-u, b-p, m-w, 1-j 6-9 ; b) zwierciadlane odbicie normalnego pisma.
W czytaniu również pojawia się mylenie znaków graficznych, przestawianie kolejności liter i sylab.
Gubienie się w tekście, przeskakiwanie, opuszczanie linijek tekstu lub całych jego partii, cc powoduje niezrozumienie czytanego fragmentu.
Skracanie dłuższych wyrazów.
Kłopoty w nauce geografii i geometrii przy zadaniach wymagających orientacji przestrzennej
Przyjmowanie nieprawidłowe postawy ciała przy pisaniu i czytaniu.

12. Deficyty rozwojowe - inaczej dysfunkcje rozwoju psychomotorycznego –opóźnienie rozwoju psychomotorycznego, wolniejsze tempo rozwoju określonych funkcji. Mogą mieć różny zakres.
Parcjalne zaburzenia- obejmują większy obszar czynności np. opóźnienie motoryki ciała, rąk i rozwoju mowy
Fragmentaryczne- obejmują mniejszy obszar czynności –tylko motoryki rąk, tylko mowy czynnej
13. Dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma-kaligrafii, poprawnej szaty graficznej pisma. Wyraża się w formie zniekształceń strony graficznej pisma, takich jak niedokładności w odtworzeniu liter, złe proporcje.
Nie każde obniżenie estetyki pisma u dziecka jest groźnym sygnałem. Ale pismo sygnalizuje nam z pedagogicznego punktu widzenie niejedno zaburzenie.( chodzi o pedagogiczną analizę pisma, a nie grafologiczną)
Objawy:
Zeszyt zwykle wymięty , niezbyt estetyczny, luki w zapisach
Pismo mało czytelne, często nie daje się odczytać, brzydkie, niestaranne
Litery kanciaste, często o zmienionym kształcie, nachylone w różnym kierunku, bez prawidłowych połączeń, często wychodzą poza linaturę
Opuszczanie liter, końcówek lub sylab
Proces automatyzacji czynności pisania bywa znacznie dłuższy niż u rówieśników, dziecko takie musi każdorazowo wywołać w pamięci obraz pisanej litery i dopiero wtedy przenieść na papier
Dysgraficy piszą bardzo powoli, wolniej niż rówieśnicy, z wyraźnym wysiłkiem brak płynności pisma, litery stawiane są z reguły oddzielnie nierówne odstępy między wyrazami kilka sposobów pisania
Uproszczenie kształtów liter np. o zamiast a, opuszczenie w f lub t kreseczki, skracanie m do n
Opuszczenie innych znaków diakrytycznych
Widoczna nieporadność w pisaniu, litery wymykają się spod kontroli piszącego
14. Dysortografia - specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni. Są to trudności w pisaniu przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów:
Typowo ortograficznych, wynikających z nieprzestrzegania znanych uczniowi zasad pisowni
Błędów specyficznych ( mylenie liter, opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter i sylab, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie
Dysortografię rozpoznajemy u uczniów o prawidłowym rozwoju umysłowym, w przypadkach, gdy trudności występują pomimo znajomości zasad pisowni, braku wad zmysłu, zaniedbania pedagogicznego, a spowodowane są zaburzeniami opisanych procesów poznawczych i ruchowych oraz ich współdziałania.
Rola nauczyciela w diagnozowaniu ucznia.
Zadaniem nauczyciela jest zebranie wywiadu w celu poznania dotychczasowej kariery szkolnej dziecka, jego postępów i trudności w uczeniu się, motywacji do uczenia się i warunków( domu i szkole) w jakich odbywała się edukacja. Ważne jest poznanie rodzaju trudności, jakie dziecko napotyka w nauce, środków pomocy, jakie dotychczas stosowano oraz ich skutków.
Badanie diagnostyczno- pedagogiczne obejmuje ocenie poziomu czytania i pisania( z wzoru, pamięci, słuchu) znajomość reguł ortograficznych, wiedzy z zakresu gramatyki. Interesujące są informacje o umiejętnościach ucznia w zakresie innych przedmiotów. Nauczyciel przeprowadza wnikliwa analizę błędów i trudności dziecka w pisaniu ( na podstawie analizy zeszytów oraz pisania ze wzoru, słuchu z pamięci, pisania samodzielnego). Mogą one wykazać, co jest podłożem tych trudności. Wnikliwy i doświadczony nauczyciel może na podstawie analizy popełnianych błędów sformułować trafną hipotezę na temat patomechanizmu trudności: określić wstępnie, który z analizatorów funkcjonuje nieprawidłowo, ukierunkowując tym samym badanie psychologiczne.
Nasilone występowanie błędów ortograficznych u ucznia nie świadczy, że ma on dysortografię.
Błędy mogą wynikać z nieznajomości zasad pisowni, czasem są skutkiem braku koncentracji uwagi i braku nawyku kontrolowania swej pracy, czasem pojawiają się przy zmianie stereotypów ruchowych, np. u kogoś, kto zaczyna pisać na maszynie. Dysortografie jako specjalne zaburzenia w pisaniu rozpoznajemy wówczas, gdy dotyczy dziecka o prawidłowym rozwoju umysłowym, które opanowało zasady pisowni, ma motywacje do poprawnego pisania i popełnia nie tylko błędy ortograficzne, lecz również specyficzne błędy w pisowni wyrazów. Rodzaj tych błędów w dużej mierze zależy od warunkujących je zaburzeń, zależnie od tego, czy dotyczą funkcji wzrokowych czy słuchowych. Do specyficznych błędów należy:
uporczywe opuszczanie ,dodawanie, przestawianie liter i sylab mylenie liter podobnych pod względem kształtu, pisanie liter zwierciadlanych, pisanie liter od strony prawej do lewej-pismo lustrzane
b-pomijanie znaków diakrytycznych- kropek, haczyków występowanie wyrazów bezsensownych wskutek pojawienia się w jednym wyrazie kilku błędów zniekształcenia zapisu wyrazów

Dostosowanie organizacji egzaminu gimnazjalnego dla uczniów z dysleksją

W 2000r przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie został powołany Zespół do Spraw Uczniów o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych. Owocem pracy tego zespołu było przystosowanie standardów wymagań oraz publikacje OKE w Gdańsku w porozumieniu z CKE w Warszawie: Aneks do informatora o egzaminie gimnazjalnym w roku 2000. Publikacje te zawierają między innymi podstawy prawne, standardy wymagań z objaśnieniami, formę i strukturę egzaminu gimnazjalnego, przykładowe arkusze egzaminacyjne i aneks dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Aneks stanowi kompendium wiedzy o dysleksji oraz określa warunki egzaminu dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

Bibliografia
Bogdanowicz Marta: O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo LINEA, Lublin 1994
Bogdanowiecz M; Adryjanek A: Uczeń z dysleksją w szkole. Wydawnictwo OPERON 2004
Mickiewicz Janina: Jedynka z ortografii ? Rozpoznawanie dysleksji w starszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 1995.
Pętlewska Halina: Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Oficyna Wydawnicza IMPULS 1999.

Wykład został wygłoszony 9 grudnia 2004 r w Dębicy podczas warsztatów dla nauczycieli języka polskiego pracujących na terenie województwa podkarpackiego i małopolskiego.

Akademia GAL IQ – terapia dla dyslektyków?

Na pytania o dysleksję, ADHD i program edukacyjny Akademia GAL IQ odpowiada Renata Czabaj, prezes Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

1. Co to jest Dysleksja? Czy można ją uznać za chorobę?

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym. W określeniu tym zawarte są trzy różne formy trudności: "dysleksja" to trudności w nauce czytania," dysgrafia" to niski poziom graficzny pisma (często pismo mało czytelne lub prawie wcale nieczytelne) i "dysortografia" czyli trudności w opanowaniu poprawnej pisowni. Przyczynę w/w trudności stanowią zaburzenia rozwoju niektórych funkcji poznawczych słuchowo-językowych, wzrokowych i motorycznych lub brak integracji funkcji percepcyjno-motorycznych. Dysleksja to nie jest choroba.

2. Ile dzieci w Polsce na nią cierpi?

Badania wykazują, że około 15% uczniów, to dzieci z dysleksją rozwojową. W wieku przedszkolnym dzieci z symptomami nieharmonijnego rozwoju określamy mianem ryzyka dysleksji. Dzieci z ryzykiem dysleksji to dzieci z rodzin, w których wcześniej występowała dysleksja, dzieci z nieprawidłowej ciąży i porodu, dzieci nieharmonijnie rozwijające się. Ryzyko dysleksji powinno zostać zdiagnozowane najpóźniej do końca klasy II szkoły podstawowej.

3. Czy dysleksję można leczyć?

Dysleksja nie jest chorobą, dlatego nie można jej leczyć, jak inne choroby. Dysleksja ma podłoże biologiczne, jest uwarunkowana genetycznie. Jest dziedziczona. Może też być spowodowana zmianami w centralnym układzie nerwowym, wywołanymi nieprawidłowym rozwojem w okresie prenatalnym i oddziaływaniem szkodliwych czynników w czasie porodu i po urodzeniu (np. niedotlenienie mózgu). Bezpośrednią przyczyną trudności o charakterze dyslektycznym jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka. Niektóre funkcje rozwijają się prawidłowo a nawet ponadprzeciętnie, inne zaś wolniej a niekiedy z dużym opóźnieniem. Są to funkcje poznawcze i ruchowe biorące udział w nauce czytania i pisania.

4. Skoro nie można jej leczyć, to w jaki sposób Polskie Towarzystwo Dysleksji pomaga dyslektykom?

Polskie Towarzystwo Dysleksji działające od 1990 roku (członek Europejskiego Towarzystwa Dysleksji) odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu świadomości społecznej poprzez organizowanie i prowadzenie szkoleń dla rodziców i nauczycieli. Szeroko upowszechniona jest akcja pt. "Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją", która cieszy się popularnością nie tylko w woj. pomorskim. W Poradni PTD są diagnozowani uczniowie. Zrzeszamy profesjonalistów, którzy zapewniają specjalistyczną terapię dzieciom i młodzieży. Wspólnie z Wydawnictwem Pedagogicznym OPERON i wydawnictwem Harmonia wydajemy pomoce do pracy dla uczniów i nauczycieli. PTD ma w całej Polsce ponad 70 odziałów terenowych. (http://dysleksja.univ.gda.pl)

5. Co to jest ADHD?

ADHD to zespół nadpobudliwości ruchowej (z ang.Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Jest chorobą układu nerwowego. Charakteryzuje się brakiem wytrwałości w wykonywaniu czynności, tendencją do niekończenia jednego zadania i rozpoczynania następnego. U dzieci z ADHD obserwuje się nadmierną aktywność ruchową, zaburzenia koncentracji uwagi i dużą impulsywność.

6. Jakiej skali dotyczy?

Szacuje się, że schorzenie to występuje u 3 do nawet 20% populacji dzieci.

7. Jakie są objawy ADHD?

Dzieci określone mianem nadpobudliwych reagują niepokojem ruchowym na przykład na silny stres. Nie mogą sprostać stawianym im wymaganiom. Wśród dzieci nadpobudliwych znaczną grupę stanowią te, u których oprócz niepokoju ruchowego stwierdza się zaburzenia sensoryczne, opóźnienia w rozwoju mowy, drobne objawy neurologiczne, specyficzne trudności w nauce. Zespół ADHD nie obejmuje jednak dzieci upośledzonych umysłowo, niesłyszących, niewidomych czy autystycznych. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo sprawiają otoczeniu najwięcej trudności wychowawczych. Ich reakcje są gwałtowne i niepohamowane. Mają słabszą zdolność do koncentrowania się na zadaniu. Szkoła jest miejscem, w którym ujawnia się zespół nadpobudliwości. Niekiedy źródłem napięć mogą być reakcje pomiędzy uczniem a nauczycielem czy kolegami. Prowadzi to do wzmocnienia istniejących już zaburzeń emocjonalnych dziecka. Często z nadpobudliwością skorelowane są fragmentaryczne deficyty rozwojowe. Przy prawidłowej inteligencji ucznia powodują one specyficzne trudności w nauce. Związek tych zaburzeń z nadpobudliwością polega na wspólnej przyczynie, którą jest uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego w okresie prenatalnym lub okołoporodowym.

8. Jak leczyć ADHD?

Dziecko wymaga kompleksowej diagnozy medycznej i psychologicznej. Badania wykonują lekarze o specjalności psychiatra i psycholodzy. Bardzo ważną rolę w prawidłowym postawieniu diagnozy odgrywają spostrzeżenia rodziców i nauczycieli. Na pytanie jak leczyć nie mogę odpowiedzieć bo nie jestem lekarzem. Polecam jednak książkę Tomasza Wolańczyka, Artura Kołakowskiego i Magdaleny Skotnickiej pt: "Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci". Jest to znakomita książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy. Autorzy podają przykłady różnorodnych specyfików i omawiają ich działania. Tam też są informacje dotyczące diety stosownej dla dzieci z ADHD.

9. Gdzie można zasięgnąć porady nt. dysleksji i ADHD?

Porad na tematy związane z ADHD udzielają wyspecjlizowane poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz poradnie zdrowia psychicznego. Cennym źródłem informacji jest strona internetowa organizacji specjalizującej się w pomocy dzieciom z ADHD, która powstała z inicjatywy rodziców dzieci z ADHD – "POMOST": http://www.pomost.pomorskie.pl/poradnik.

10. Czy Akademia GAL IQ to dobry pomysł na walkę z dysleksją i ADHD?

Akademia GAL IQ to godne polecenia przedsięwzięcie. Jestem bardzo wdzięczna firmie GAL za bezinteresowną opiekę i profesjonalne przeprowadzenie tego ogromnego programu wśród uczniów 13 szkół w Polsce. Z dysleksją i ADHD się nie walczy. Wszystkie działania są wsparciem dla długofalowego procesu terapeutycznego, jakim muszą być objęte dzieci z obu grup. W przypadku Akademii GAL IQ uzyskane wyniki testów początkowych i końcowych świadczą o skuteczności metod zastosowanych w pracy z dziećmi. Intensywne ćwiczenia stymulowały ogólny rozwój i usprawniały funkcje wzrokowe, słuchowo-językowe oraz motorykę zarówno dużą jak i małą. Odpowiednio ukierunkowana praca i w atrakcyjnej formie podane ćwiczenia przyniosły efekty. Dodatkowo jeśli dzieci objęte programem, uzupełnienią dietę preparatem Galomega Formuła IQ, pozytywnie wpłynie to na ich funkcjonowanie w szkole. Skuteczność w poprawie myślenia, zapamiętywania i lepszej koncentracji na wykonywanych czynnościach została potwierdzona w badaniach klinicznych. Wsparcie metod terapeutycznych suplementem diety będzie nowatorskim oddziaływaniem. Wiem, że w niektórych krajach uzupełnienie diety dzieci o kwasy tłuszczowe dało znakomite efekty. Odpowiednie żywienie ma bowiem wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, a w większości rodzin spożywa się stosunkowo ubogie w witaminy i mikroelementy posiłki. Jedzenie ryb należy do epizodów sporadycznych. Są to główne przyczyny większości problemów
szkolnych i nie tylko.

11. Co decyduje o skuteczności Akademii GAL IQ?

Praca terapeutyczna jest oparta na najnowszych metodach, które stymulują wszystkie funkcje percepcyjno-motoryczne, ważne w procesie uczenia się. Program zawiera szereg różnorodnych ćwiczeń, które usprawniają myślenie, ćwiczą grafomotorykę, uczą szybkiego zapamiętywania i wykorzystywania obu półkul mózgowych (ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej). Na ogólną stymulację rozwoju korzystnie wpływają ćwiczenia oparte o elementy dramy. W drugim semestrze zostaną wprowadzone zajęcia o prawidłowym odżywianiu się i wpływie diety na funkcjonowanie mózgu.

12. Czy program ten jest przydatny uczniom, którzy z dysleksją i ADHD nie mają nic wspólnego?

Oczywiście. W klasach czwartych na 253 osoby uczestniczące w programie, 61 uczniów uzyskało polepszone wyniki o powyżej 6 pkt., a w klasach piątych na 238 osób – 44. Najlepsze wyniki, wyższe o 10 pkt i więcej w porównaniu do testu przed rozpoczęciem zajęć osiągnęło 38 uczniów z klasy czwartej i 23 z klasy piątej. Na 491 uczestników programu, 74 miało zdiagnozowaną dysleksję rozwojową. Wyniki wskazują że trzy miesiące intelektualnego, ukierunkowanego treningu dały wymierne efekty zarówno u dzieci z dysleksją, jak u uczniów, których problem ten nie dotyczy.